Obecność na seminariach jest obowiązkowa. Seminaria rozpoczynają się punktualnie. Obowiązuje wcześniejsze przygotowanie do każdego z seminariów Tematyka seminariów jest wywieszona w gablocie Zakładu Biologii i Botaniki Farmaceutycznej. Warunkiem zaliczenia danego seminarium jest zaliczenie kartkówki na końcu każdego z seminariów. Odrabianie seminariów jest możliwe tylko po przedstawieniu zwolnienia lekarskiego.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie wszystkich seminariów.
Egzamin obejmuje materiał seminaryjny i wykładowy.Tematyka obowiązująca na egzaminie podana jest studentom w formie pisemnej na początku zajęć. Pierwszy terminegzaminu jest pisemny, następne dwa są ustne.
Materiał obowiązujący studentów I roku kosmetologii stacjonarnej do egzaminu z przedmiotu biologia i genetyka
Organizacja żywej materii: komórka (składniki), organizm (definicja), populacja (definicja)
Naukowe nazewnictwo organizmów(binominalna nomenklatura Linneusza)
Hierarchiczny układ organizmów (jednostki taksoniczne)
Podstawowe pojęcia ekologiczne: biocenoza, biotop, siedlisko, biom
Interakcje biocenotyczne między- i wewnątrzgatunkowe: rodzaje i przykłady.
Środowisko – źródło alergenów , biotyczne czynniki alergiczne środowiska: pyłki roślin (budowa i przykłady), grzyby niższe (rozłożek – budowa; pędzlak i kropidlak – budowa konidioforu , różnicowanie rodzajów), roztocze (roztoczki i rozkruszki).
GENETYKA
Chromosomy człowieka: budowa morfologiczna, molekularna i funkcja. Kod genetyczny. Transkrypcja, translacja Pojęcia: genom, gen, genotyp, fenotyp, kariotyp, kariogram. Zapisy kariotypu i genotypu.
Liczba chromosomów: prawidłowa (n, 2n, x), aneuploidia i poliploidia. Poliploidalność u człowieka.
Mitoza i mejoza – przebieg i sens biologiczny tych zjawisk. Zakłócenia podziałów.
Prawa Mendla. Cechy człowieka dziedziczone zgodnie i niezgodnie z prawami Mendla.
Rodzaje płci. Płeć chromosomowa. Płeć chromatynowa (chromatyna płciowa X). Hipoteza Lyon. Ciałko Y.
Chromosomopatie: zespół Downa trisomiczny, zespół Edwardsa; zespół Patau’a, zespół Turnera, zespół Klinefeltera; zespół 47, XYY (właściwe wytłumaczenie!); zespół XXX; kobieta: 46,XY i mężczyzna – 46,XX (region SDR); chromosomopatie regularne i mozaicyzm.
Wady monogenowe dominujące: poli-, syn-, kampto-, brachydaktylia, ektrodaktylia – fenotypy, genotypy, sposób dziedziczenia.
Choroby monogenowe dominujące: torbielowatość nerek dorosłych, otoskleroza, choroba Recklinghausena – fenotypy, genotypy, sposób dziedziczenia.
Choroby i wady autosomalne receswne: fenyloketonuria, galaktozemia, albinizm, mukowiscydoza – fenotypy, genotypy, sposób dziedziczenia, wykrywanie, leczenie objawowe i przyczynowe (terapia genowa mukowiscydozy).
Cechy sprzężone z płcią. Hemizygotyczność. Przykłady: cechy recesywne (hemofilia A i B, daltonizm, dystrofia mięśniowa postępująca typu Duchenne’a) i dominujące (krzywica odporna na wit. D).
Sporządzanie i analiza rodowodów.
Układ ABO: fenotypy i genotypy, dziedziczenie (allelizm wielokrotny, kodominacja), podgrupy A1 i A2, przeciwciała naturalne i odpornościowe, konflikt serologiczny, przetaczanie krwi, asocjacja grup ukł. ABO z niektórymi chorobami, częstość grup krwi w różnych populacjach.
Ukł. Rh – fenotypy, genotypy, dziedziczenie (dominacja, sprzężenie genów) , znaczenie, niezgodność serologiczna a konflikt serologiczny, profilaktyka tego konfliktu.
Współdziałanie genów nieallelicznych – komplementarność (przykład: geny sekretorowe w układzie ABO), zgodność z II prawem Mendla.
Poligenia (uwarunkowanie wieloczynnikowe). Dziedziczenie poligenowe nieciągłe (alternatywne) – definicja, przykłady, fenotypy i genotypy. Dziedziczenie poligenowe ciągłe (geny addytywne, kumulatywne) – definicja, przykłady, fenotypy i genotypy.
Dziedziczenie inteligencji – iloraz inteligencji, skala Wechslera, wpływ czynników środowiska.
Cechy, znaczenie i dziedziczne linii papilarnych (mono- i poligenowe). Daktyloskopia. Daktylogram (analiza).
Wykonywanie krzyżówek mendlowskich i biologicznych z wykorzystaniem poznanych cech morfologicznych, fizjologicznych i patologicznych (chorobowych oraz wad) człowieka.
Genetyka populacji – podstawowe pojęcia: populacja mendlowska, różnorodność genetyczna, częstość genów i genotypów. Zakłócenia równowagi genetycznej (mutacje, dryf genetyczny, kojarzenie asortatywne).
Różnorodność biologiczna (bioróżnorodność). Polimorfizm genetyczny. „Żywe” banki genów. Biblioteki genowe i genomowe.
Przedobjawowa diagnostyka molekularna chorób dziedzicznych. Somatyczna terapia genowa chorób monogenowych recesywnych (transfekcja ex vivo i in vivo, rodzaje wektorów). Roślinne i zwierzęce organizmy transgeniczne. Klonowanie organizmów. Ustalanie tożsamości na podstawie badań molekularnych. Problemy etyczne związane z rozwojem genetyki.
PARAZYTOLOGIA
Pierwotniaki pasożytnicze: rzęsistek pochwowy, rzęsistek policzkowy, lamblia jelitowa, pełzak czerwonki, pełzak okrężnicy, pełzak dziąsłowy, zarodziec ruchliwy, z. sierpowy, toksoplazma;
Płazińce pasożytnicze: bruzdogłowiec szeroki, tasiemiec nieuzbrojony, tasiemiec
uzbrojony, tasiemiec psi, tasiemiec bąblowcowy;
Obleńce pasożytnicze: glista ludzka, glista psia, włosień kręty, włosogłówka ludzka;
Pierścienice pasożytnicze: pijawka lekarska;
Pajęczaki pasożytnicze: kleszcz pastwiskowy, obrzeżek gołębi, nużeniec ludzki, świerzbowiec ludzki;
Owady pasożytnicze: widliszek, komar kłujący, meszka, wesz ludzka, pchła ludzka, pchła psia, pchła szczurza, pluskwa domowa.